19 augustus 2017

Grote sjaal


Ik keek al een tijdje naar de mooie grote bollen verloopgaren van Scheepjes. De bollen bevatten 1000 meter garen en verlopen langzaam van de ene naar de andere kleur. Ik koos voor een bol die van wit naar donkerblauw verloopt (Blueberry Bambam) en haakte deze grote sjaal. Het idee vond ik bij Jellina-Creations. De gebruikte steek staat gewoon in de Haakbijbel, maar door het verloopgaren te combineren met een effen draad in een bijpassende kleur krijg je een bijzonder effect. In het voorbeeld werd Unicat-garen gebruikt. Dat zijn bollen van 800 meter en mijn bol was 1000 meter. Ik wist dus niet hoe ik uit zou komen. Ik heb steken opgezet voor een 150 cm. lange sjaal. Ik deed er langer mee dan ik dacht, maar wilde wel alle kleuren aan bod laten komen. Dan kun je dus niet halverwege de bol stoppen. Uiteindelijk werd de sjaal 49 cm. breed. Als ik dat had geweten had ik hem iets langer gemaakt dan 150 cm.
Ik gebruikte 1 grote bol verloopgaren Scheepjes Whirl (60% katoen/40% acryl, één bol is 220 gram/1000 meter), 3 bolletjes Rio van Lammy Yarns (100% katoen, één bol is 50 gram/125 meter) en haaknaald 4.



4 opmerkingen:

  1. Hallo Inge!
    Wat een prachtige werkjes! Ik ben momenteel ook aan Whirl en zag jouw mooie blauwe shawl. Heb dezelfde materialen aangeschaft maar na 4 rijen vind ik de Rio toch een beetje te dik tov de Whirl. Ik krijg te grote gaatjes en ook geen mooie driehoekjes. Zit te twijfelen of ik ermee door zal gaan of weer uithalen en ipv Rio, Catania Fine zal gebruiken. De roze/grijze cake heb ik ook nog liggen; misschien begin ik daarmee terwijl ik nadenk over wel of niet doorgaan met Rio.
    Bedankt voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk. De Rio is iets dikker, maar hier hadden ze niets anders en ik kon niet wachten. Ik wilde er snel aan beginnen. Ik vond het uiteindelijk wel goed gaan, maar als je nu niet helemaal tevreden bent kun je inderdaad beter opnieuw beginnen met ander materiaal. Succes!

      Verwijderen
  2. Dit sjaal is echt prachtig. Ik heb een bol unikat van lichtblauw naar donker en wil deze sjaal gaan haken. Vraagje, heb je steeds de draad afgeknipt en weggewerkt of kon je met de 2 verschillende soorten wol doorhaken? Met vriendelijke groet, Fiet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het om en om haken van verschillende bollen zorgt inderdaad voor draadjes aan de zijkanten. Om dat te voorkomen heb ik bij het afhechten de draad niet afgeknipt. Ik begon de volgende toer aan de kant waar de juiste draad hing. Dus in plaats van heen en weer haken moet je vaak afhechten, je werk omdraaien en daar verder gaan met de juiste draad.

      Verwijderen