Noorwegen 2007

Net als 3 jaar daarvoor zijn we in juni 2007 bijna 3 weken door Noorwegen getrokken. Daar overnachtten we in 5 verschillende huisjes. In elk huisje slaap je dan 3 of 4 nachten om daarna weer door te rijden naar het volgende huisje. Hierdoor zie je veel van het land en kom je door veel verschillende landschappen.

Om in Noorwegen te komen reden we naar Hirsthals, bovenin Denemarken. Hier namen we de nachtboot naar Frederikshaven in Noorwegen. Het is ongelofelijk om te zien hoeveel personen- en vrachtauto's er op de boot kunnen. In het ruim wordt dan ook geen centimeter onbenut gelaten. De auto's staan bumper aan bumper geparkeerd met de spiegels net niet tegen elkaar aan.

PEER GYNT VEGEN
Dit is een stukje van het landschap langs de Peer Gynt Vegen (Peer Gynt weg). De naam Peer Gynt kom je in Noorwegen vaak tegen. Het is een karakter uit een boek van de schrijver Ibsen, maar men weet hier zeker, dat hij echt heeft bestaan. Deze tolweg is grotendeels onverhard met wijdse uitzichten, en besneeuwde bergtoppen in de verte.

RONDANE
Nationaal park Rondane beslaat 580 km2. De toppen van het Rondanegebergte reiken boven de 2000 meter en dus ver boven de boomgrens. De hoogste top is de Rondslottet (2178m). Het landschap is ruig en kaal. Er groeit vooral veel mos.

In Noorwegen zijn heel veel watervallen. Deze op de foto heet Amotan Fossen bij Gjora. Aan de voet van de waterval komen drie riviertjes bij elkaar.

TROLLSIGVEI
De Trollstigvei (het trollenpad) is de bekendste bergweg van Noorwegen. De smalle, bochtige en steile bergweg kronkelt zich naar boven, waar de bergen namen hebben als Kongen (de Koning), Dronninga (de Koningin) en Biskopen (de Bisschop). Onder een brug door, waar het verkeer overheen gaat, loopt de waterval Isterfossen naar beneden het Isterdal in. De weg is gebouwd in 1935 en is een groot stukje bouw- en ingenieurswerk.

GEIRANGERFJORD
Eén van onze huisjes was in Geiranger. Vanaf onze veranda hadden we een mooi uitzicht over het Geirangerfjord. Vlak langs het huisje denderde een waterval naar beneden. Wat maakt dat een herrie.

Op de foto kijk ik over het Geirangerfjord vanaf de enige weg ernaar toe, die het hele jaar begaanbaar is. De weg heeft 11 haarspeldbochten. De weg aan de andere kant, waar ook ons huisje was, is dan afgesloten vanwege de sneeuw. Beneden zie je het dorp Geiranger liggen.

Vanuit Geiranger namen we de veerboot naar Hellesylt aan de andere kant van het Geirangerflord. Het was prachtig weer voor een bootreisje. Onderweg zie je heel wat watervallen. Eén van de watervallen, die uitkomt in het Geirangerflord heet "de zeven zusters". Hij heet zo, omdat hij bestaat uit 7 uitmondingen.

Het Geirangerfjord is waarschijnlijk het bekendste fjord van Noorwegen, want het is diep genoeg om ook cruiseschepen te ontvangen. Die hebben we dan ook veel gezien. Op zomerdagen komen er soms wel 3 cruiseschepen per dag. Met kleine bootjes worden passagiers van en naar land gevaren. Het dorp Geiranger zelf stelt niet veel voor: Een paar restaurantjes en souvenirwinkels.

SOGNEFJELL
Langs weg 55 van Lom naar Gaupne kom je door een schitterend sneeuwlandschap, het Sognefjell. In juli ligt daar nog heel veel sneeuw. Het is ontzettend wit en zo uitgestrekt. Dat is op een foto niet weer te geven. Ik denk wel, dat ik het het mooiste vind, wat ik nu en 3 jaar geleden heb gezien in Noorwegen.

LUSTERFJORD
Dit is het uitzicht over het Lusterfjord vanaf de berg Molden. Om hier te komen hebben we een pittige wandeling moeten maken, waarbij we 600 meter hoogteverschil moesten beklimmen. Het was flink warm die dag, dus dat viel niet mee. Deze wandeling hebben we 3 jaar geleden ook gemaakt, maar het uitzicht en de stilte boven maakte alles weer goed.

OSLO
Veel grote steden zijn er niet in Noorwegen. Toch hebben we er 2 bezocht. We zijn in Trondheim geweest. Dit is een heel gezellige stad. In Oslo hadden we de pech, dat het de hele dag regende. Dit houdt de Noren niet tegen: Alle terassen zaten vol. Op de foto zie je het koninklijk paleis in Oslo.

Het was onze laatste dag in Noorwegen. 's Avonds om 20:00 uur zouden we per boot uit Oslo vertrekken. Op de terugweg hebben we geen oog dicht gedaan. We voelden de golven in onze hut heel erg.